środa, 28 marca 2012

Domowe ciasto na pizzę

Kto z nas nie lubi pizzy? Chyba nie ma takiej osoby ;-) Pizza przebojem wdarła się do naszych domów i ciągle zyskuje nowych sympatyków. I w sumie nie ma się czemu dziwić ;-) Ciasto może zrobić każdy, a to, co położymy na wierzch zależy już tylko od naszej inwencji twórczej :-) Osobiście robię pizzę od niedawna, a przepis na ciasto dostałam od brata. Jest on wyjątkowo łatwy i tani. Ostatnio zrobiliśmy pizzę w wersji dość oszczędnej, czyli mało składnikowej (ser gouda, mozzarella, czosnek, usmażona cebula z kiełbasą i pieczarkami oraz przyprawy), ale za to ciasto wyszło rewelacyjne – miękkie, a spód chrupiący. Składniki i sposób wykonania znajdziecie poniżej…


Składniki na zaczyn:
- 1/3 szkl. mąki
- 2,5 dkg drożdży
- szczypta cukru
- szkl. ciepłej przegotowanej wody (nie może być gorąca ani zbyt zimna)

Zaczyn przygotowujemy w pierwszej kolejności. Do wody dosypujemy mąkę – mieszamy. Następnie dodajemy rozdrobnione drożdże i cukier mieszając do uzyskania jednolitego płynu. Odstawiamy najlepiej w ciepłe miejsce. Ja najczęściej stawiam zaczyn na kuchence obok włączone palnika. Dzięki temu drożdże szybciej zaczynają rosnąć. Kiedy otrzymamy efekt podobny do tego na zdjęciu możemy przejść do robienia ciasta :-)

Składniki na ciasto:
- 3 szkl. mąki
- 3 łyżki oliwy z oliwek (lub oleju)
- szczypta soli
- szczypta cukru
- koncentrat pomidorowy
- ok. ½ szkl. letniej, przegotowanej wody

Na stolnicę sypiemy mąkę, cukier, sól oraz dodajemy oliwę. Powoli lejemy zaczyn, delikatnie wszystko mieszając. Po chwili trzeba będzie zacząć ugniatać ciasto. W zależności od potrzeby albo dolewamy trochę przegotowanej wody, albo dosypujemy mąkę. Tym razem użyłam mąki poznańskiej Basia (tylko dlatego, że kupiłam ją w promocji :-)). Kiedy wyrobimy ciasto musimy je rozwałkować i położyć na formę do pizzy lub blachę z kuchenki tak, jak ja to robię.
Od jakiegoś czasu smaruję spód pizzy oraz brzegi koncentratem pomidorowym. Dodatkowo na spód sypię trochę startego żółtego sera. Jeśli kładę składniki, które mogą puścić więcej soku lub wody ser zawsze ją nieco zatrzyma i ciasto będzie lepiej upieczone. Dawniej zamiast koncentratu i sera sypałam trochę mąki.


Następnie układamy wszystko to, co chcemy, żeby znalazło się na naszej pizzy ;-) Całość wkładamy do nagrzanego piekarnika (180-200 st. C) i pieczemy 15-20 min.

Oto efekt końcowy


Polecam także przepisy na:
- Jajecznicę z grzybkami w papryce


3 komentarze:

  1. Człowiek pogrzebie tu i tam i nastepny pomysl na jedzonko mam
    Przetestuje przy nidzieli to napisze co wyszlo a dzisiaj to chyba ta zapiekanka bedzie grana bo mam kawalek schabu i boczku i kielbasy :) aaa zapomnialem tam mialy byc ziemniaki :D tez chyba kilka mam :d

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To powodzenia przy pichceniu ;) Zapiekanka na pewno Ci się uda - nie znam nic prostszego, no... może tylko jajecznicę ;)

      Usuń
  2. Jejku, to już któryś raz dzisiaj wpadam na pizzowe przepisy :D jakiś znak! Chyba i ja muszę zrobić :)

    OdpowiedzUsuń

kosmetyczka, fryzjer, spa